KONTAKTY:
Mgr. Pavla Bubeníčková
Antala Staška 47, 140 00 Praha 4
IČO: 601 77 101
Instituce dalšího vzdělávání
pedagogických pracovníků
č.j. MSMT 36726/2018-1
PaedDr. Zdeňka Janhubová
Zábřeh-Václavov 29, 789 01 Zábřeh
IČO: 69240361
Instituce dalšího vzdělávání
pedagogických pracovníků
č.j. MSMT-30104/2019
TERMÍNY KURZU MAXÍK:
|
Stimulační program pro předškoláky a děti s odloženou školní docházkou – Maxík
Kurz je určen pro učitele mateřské, základní a speciální školy, asistenty pedagoga s ukončeným pedagogickým vzděláním (kurz asistenta pedagoga nestačí), dále pro speciální pedagogy, psychology a logopedy.
Aktuální verze splňuje všechny podmínky nastavené ŠABLONAMI.
Praxe ukázala potřebu zvýšené časové dotace, která je potřebná pro maximální pochopení principů stimulace předškolních dětí a využití postupů, na nichž je úspěšný rozvoj dítěte založen.
Součástí programu je testová baterie. Obsahuje zjednodušené úkoly využívané v programu po celou dobu jeho realizace. Pedagog se seznámí a prakticky si vyzkouší nastavit a zvládnout testovou situaci. Úkoly v testu mapují úroveň dítěte v oblasti percepční, motorické i prostorové. Podávají obraz o kvalitě pozornosti a schopnosti řešit úkoly uvědoměle, systematicky a samostatně. V komunikaci s dítětem lze pak odečíst úroveň porozumění a vytváření strategií.
Tyto poznatky pak pedagog dokáže lépe aplikovat v rámci prevence rozvoje obtíží v procesu osvojování školních dovedností u dětí. Pokud u dítěte tyto potřeby již diagnostikovány byly, lze pozorovat velmi efektivní vliv na rozvoj dílčích funkcí s následným zvýšením školního výkonu a pozitivnějším psychickým vyladěním.
Kurz je určen pro pedagogy mateřských, základních i speciálních škol, pro pracovníky poradenských zařízení - speciální pedagogy, logopedy i psychology.
Kurz je dvoudenní – 16 hodin za 4 000Kč.
Absolvent obdrží osvědčení s potvrzením o proškolení.
Oprávnění využívat program v praxi má pouze proškolená osoba, která se zavazuje k respektování autorských práv.
Rekvalifikační kurzy
Absolventy kurzů, kteří byli proškoleni do roku 2015, zveme na rekvalifikační kurzy, na nichž obdrží novou verzi programu a naučí se pracovat s testovou baterií.
Cena za rekvalifikační kurz je 2 000 Kč.
Časová dotace je 16 hodin.
Supervize
Proškolené kolegy, kteří program aktivně využívají v praxi, zveme na supervizní setkání, kde si mohou ujasnit postupy a na vlastních příkladech z praxe se zdokonalit ve své práci.
Cena za supervizi je 1 000 Kč.
Časová dotace je 5 hodin.
Přihlášky na jednotlivé vzdělávací akce jsou ke stažení vždy u nabízeného termínu - vyplněnou přihlášku zašlete na email, který je u termínu uveden.
Cílem těchto stimulačních cvičení není redukce projevů, ale změna
podmínek, za kterých může dítě podávat lepší výkon.
Kromě dětí jsou do tréninku zařazeni rodiče i učitelé, kteří jsou vedeni
k chápání problému dítěte a respektování jeho základních potřeb.
Program je vhodný také pro děti s potížemi v učení v 1. a 2. ročníku
základních i speciálních škol.
Rozvíjí čtenářskou a matematickou pregramotnost.
Je zdůrazněna potřeba pravidelného režimu, uvědomělého sezení dítěte,
jasného a srozumitelného zadávání pokynů dospělým – rodičem-trenérem,
zpětná vazba – jak dítě pokynům porozumělo, vytyčení a dodržování
pravidel chování a důslednosti při kontrole plnění úkolů.
Důležitý je způsob vedení a postupu ze strany dospělého, který má
maximální informace o stavu dítěte – čerpá z vyjádření poradenského
zařízení, pediatra, neurologa, pedagoga…
Uplatňuje laskavý přístup, vyhýbá se frustrujícím a stresujícím
situacím, negativním hodnocením, mentorování a napomínání dítěte.
Celý program je koncipován tak, aby byla
rovnoměrně posilována složka motorická, grafomotorická a percepční.
Během 15 lekcí se společně s dětmi budete
věnovat činnostem, které jsou zaměřeny na:
I. Nácvik nových
pohybových stereotypů – stabilní postoj – zvládnutí
rovnováhy, správné sezení, správné a zdravé dýchání, úchop psacího
náčiní – fix, pastelka, tužka, pero
II. Rozvoj
komunikačních dovedností – všeobecný rozvoj pojmového myšlení
a řeči - správné výslovnosti a tvoření vět, porozumění obsahu slyšeného
– co, kdy, kde, jak…má dítě udělat, všeobecné informace o sobě, rodině,
zájmech (téma úvodního rozhovoru).
III. Rozvoj dílčí
funkcí v těchto oblastech:
Oblast zraková:
1. zrakové rozlišování
2. zraková paměť
3. vizuomotorika - proces příjmu, zpracování, uložení a znovuvybavení
informací s možností jejich využití v procesu učení
Oblast sluchová:
1. rozvoj sluchového vnímání
2. sluchové rozlišování
3. sluchová paměť
4. audiomotorika - příjem informací sluchovou cestou a jejich
zpracování do kreslené, psané nebo verbální podoby
Oblast prostorové orientace:
Jedná se o obecnou orientaci v okolí – v prostoru, ve kterém se dítě
pohybuje.
Dále v orientaci na vlastním těle, v opozici (např. v zrcadle), na
ploše, kterou se učí systematicky využívat v práci s knihou a sešitem.
Oblast intermodality:
Intermodalita je schopnost přepínat mezi různými způsoby /mody/
smyslového vnímání.
Děti s tímto oslabením mají mimo jiné problémy s vytvářením spojení mezi
zrakovými, sluchovými a prostorovými podněty. Nerozumí slovním pokynům,
potřebují názorné vedení v činnostech, podrobný návod na opakující se
běžné denní činnosti. Dítě je nesamostatné, je schopno pracovat pouze
s oporou a s vedením.
Ve školní praxi to znamená, že je pro něj obtížné spojit mezi sebou
různé oblasti vnímání (pochopit souvislost mezi různými grafickými
podobami souhlásky „d“, tedy D, d a obě psací podoby tohoto písmena).
Souvisí tedy se schopností naučit se číst a psát.
Děti nechápou ani smysl, ani obsah školních zadání a úloh, např.
slovních úloh v matematice a často se vyjadřují hlavně pomocí
ukazovacích zájmen.
Oblast seriality:
V předškolním věku souvisí s řazením stále se opakujících běžných
činností za sebou – např. při oblékání, denní hygieně…
Potíže ve škole se projevují problémy se správným pořadím písmen ve
slově, při psaní i při čtení, s pořadím slov ve větě nebo číslic v
početním úkolu, dále s vynecháváním písmen, číslic či
znamének /diakritických nebo u početních operací/.
Výrazně zasahuje do chování dítěte – s obtížemi zvládá základní pravidla
chování, vytváří si svoje vlastní, často nelogické a společensky
nepřijatelné postupy.
IV.
Grafomotorické dovednosti – správný úchop psacího náčiní,
správné sezení, kvalitní
pohyblivost všech kloubů, které jsou potřebné k nácviku psaní.
V. Koncentrace
pozornosti - je zaměření, udržení a usměrnění pozornosti
a soustředění se na zadaný úkol. Poruchy vznikají na neurologickém
podkladě a projevují se jako impulsivita, překotnost, snadná
odklonitelnost pozornosti, těkání od jedné myšlenky nebo zájmu k
druhému.
Kurzy pro zájemce zajišťuje akreditované pracoviště pro další vzdělávání pedagogických pracovníků – Mgr. Pavla Bubeníčková
č.j. 36726/2018-1
Kontakt:
Mgr. Pavla Bubeníčková – A.Staška 47, Praha 4
Tel: 603 115 632
E-mail: kurzy.bubenickova@seznam.cz
Kurzy pro zájemce zajišťuje akreditované pracoviště pro další
vzdělávání pedagogických pracovníků - PaedDr. Zdeňka Janhubová
Č.j. MSMT-30104/2019
Akreditace programu Maxík - č.j.: MSMT – 13736/2022-4-564
Kontakt:
PaedDr. Zdeňka Janhubová - náměstí Osvobození 255/28, Zábřeh
Tel: 605 871 502
E-mail: kurzy.janhubova@centrum.cz
|